Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

27.03.2018

DPH a odpisy: shrnutí daňových novinek v České republice

Ve čtvrtek 22. března proběhl v kanceláři Italsko-české komory v Brně seminář „Daňový systém 2018 v České republice: jaké novinky?“ pořádaný Italsko-českou obchodní a průmyslovou komorou ve spolupráci s účetní a daňovou kanceláří SI.FIN s.r.o., jejíž majitel, dr. Marco Signorelli, seminář vedl.

K nejdůležitějším novinkám z posledních měsíců patří rozšíření odpisů za technická zhodnocení podnájemníkem. Podnájemníci tedy mohou uplatňovat odpisy za technická zhodnocení uskutečněná po 1. červenci 2017 za stejných podmínek, jež se dosud vztahovaly pouze na majitele a nájemce nemovitostí. «Tato novinka je významná v případech, kdy dochází k pronájmu obchodu v obchodním centru nebo dílny ve větší výrobní jednotce», uvádí Marco Signorelli některé kategorie, na něž může mít opatření příznivý dopad. «V takovýchto případech totiž majitel často svěřuje svou nemovitost do správy nějaké servisní společnosti, která potom uzavírá podnájemní vztahy s třetími společnostmi».

V posledních letech zaujaly české daňové orgány přísnější postoj v rámci výběru DPH, aby zabránily případným daňovým únikům a tzv. karuselovým podvodům. Tense vztahuje i na postup při registraci plátce DPH. «Pro nové podnikatelské subjekty se registrace stala mimořádně komplikovanou», vysvětluje Marco Signorelli. «Kromě toho, jednotlivé finanční úřady mnohdy vyžadují informace, které nejsou obsažené v oficiální žádosti o registraci, aby si ověřily, že žadatelem je subjekt, který skutečně vykonává ekonomickou činnost. To celou proceduru hodně protahuje». Na konci prosince 2017 vydala finanční správa oběžník o postupu při registraci plátců DPH. V jeho rámci byl zveřejněn nový, dobrovolný formulář (jehož vyplnění je však vřele doporučováno), který tvoří přílohu k žádosti o registraci. Ve formuláři žadatel uvádí konkrétní, podrobné informace o své ekonomické činnosti. «Vyplnění nové přílohy se obzvláště doporučuje subjektům, kteří zahájili svou ekonomickou činnost nedávno a o nichž proto mají daňové orgány málo informací», říká Marco Signorelli. «V těchto případech je také vhodné přiložit k žádostem dokumenty, které dokládají pravdivost informací uvedených v příloze».

Další významná novinka, jež vstoupila v platnost 1. července 2017, spočívá v zavedení statutu „nespolehlivé osoby“, která představuje rozšíření již existující institutu „nespolehlivého plátce DPH“. Za nespolehlivou osobu může finanční správa označit plátce (právní nebo fyzickou osobu, která je, ovšem nemusí být registrovaná jako plátce DPH), jenž závažným způsobem porušil své povinnosti. Jedná se například o neplacení daní, vystavení nepravdivých nebo fiktivních daňových dokladů, nekomunikování s daňovými orgány nebo odsuzující rozsudky za daňové přečiny. «Automaticky se stává nespolehlivou osobou ten plátce, jemuž byla zrušena registrace plátce DPH», dodává Marco Signorelli. Institut byl zaveden v podstatě proto, aby bylo možné čelit situacím, kdy nespolehlivý plátce DPH zruší svou registraci plátce DPH a potom, jakmile je vyřazen ze seznamu nespolehlivých plátců, registraci obnoví, aniž by znovu figuroval na daňové černé listině. «Každý subjekt, který je označen za nespolehlivého plátce, se automaticky stává nespolehlivou osobou; i když zruší svou registraci plátce DPH nebo o ni přijde, zůstává tedy označen za nespolehlivou osobu. Pokud by se tedy někdy v budoucnosti zaregistroval jako plátce DPH, automaticky bude znovu zapsán jako nespolehlivý plátce DPH», vysvětluje Marco Signorelli toto preventivní opatření.

Pro obchodní partnery však nespolehlivá osoba představuje potenciálně menší hrozbu než nespolehlivý plátce. Mechanismus automatického ručení za odvod DPH (které nabývá podoby spoluodpovědnosti toho, kdo je odběratelem zboží nebo služeb zatížených DPH, za odvod DPH státu), totiž může být uplatněn pouze mezi dvěma subjekty, jež jsou plátci DPH a z nichž jeden byl označen za nespolehlivého plátce DPH.

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: Camic

Loading…