close

Login

Italsko-česká obchodní a průmyslová komora
  • cs
  • it

Jak se pohybovat na aktuálním českém trhu práce?

07.06.2019

Dne 6. června proběhla v hotelu NH Prague City konference s názvem „HR bez iluzí“, kterou pořádala Italsko-česká obchodní a průmyslová komora společně s členskou skupinou GI Group a její dceřinou společností Grafton Recruitment.

Generální tajemník komory Matteo Mariani ve svém projevu zdůraznil problémy na pracovním trhu, se kterými se potýkají firmy aktivní v České republice. Domácí trh práce je vyčerpán a občas se nedaří propojit potřeby firem s kvalifikacemi potenciálních zaměstnanců. Čeští zaměstnanci pak vykazují relativně vysokou ochotu změnit zaměstnavatele. „Každý čtvrtý zaměstnanec ve vaší firmě si právě teď hledá novou práci,“ uvedla Jitka Součková, Marketing Manager v Grafton Recruitment, jeden z výsledků šetření agentury na pracovním trhu. Celkově pak přes šedesát procent zaměstnanců je ochotno změnit práci v případě, že dostanou "tu správnou nabídku". Hlavními motivačními faktory jsou stále mzda, benefity, vstřícnost nadřízených a atmosféra na pracovišti.

Priority a chování zaměstnanců na trhu práce jsou ovlivněny celou řadou faktorů. Jak ukazuje Analýza pracovního trhu 2019 vypracovaná agenturou Grafton Recruitment, mezi významnými faktory jsou věk, rodina či významné závazky. Například zaměstnanci mající děti jsou více orientování na mzdu. „Současně se ale jedná o loajálnější zaměstnance,“ uvádí Jitka Součková. Bezdětní zaměstnanci naopak vykazují větší ochotu změnit zaměstnavatele a za prací dojíždět. Dalším významným faktorem v chování na trhu práce je hypotéka. Podle věku a generace se pak mění komunikační nástroje a prostředky, kterými lze oslovit potenciální zaměstnance.

Mnoho firem vidí řešení současných problémů na trhu práce v náboru pracovní síly ze zemí východní Evropy. Firmy nejvíce preferují Ukrajinu. Martin Ježek, Business Development Director agentury Grafton Recruitment, představil celý proces vydání zaměstnanecké karty známý pod označením Režim Ukrajina a také služby, které GI Group nabízí ve výběru vhodných zaměstnanců v této zemi bývalého Sovětského svazu a následujícího úředního postupu. „Se zaměstnanci ze zahraničí se na nákladech neušetří, ba spíše naopak,“ poukazuje Martin Ježek. Ukrajinští zaměstnanci jsou velice silně orientování na mzdu, takže zaměstnavatel musí nabídnout adekvátní odměnu (nejméně 20 tisíc korun čisté mzdy), aby mu zaměstnanci do pár měsíců neutekli ke konkurenci. Aby žádost o zaměstnaneckou kartu byla schválena, tak firma musí zajistit svému novému zaměstnanci bydlení. „V současnosti klientům doporučujeme, aby dávali bydlení jako benefit,“ dodává Martin Ježek. Další náklady jsou spojené s administrativně náročným procesem vydávání zaměstnaneckých karet, který trvá alespoň šest měsíců. I přesto vláda, kvůli silné poptávce firem, zdvojnásobila roční kvótu Režimu Ukrajina na 40 tisíc víz. Faktické naplnění této kvóty je však závislé na posílení kapacit generálního konzulátu ve Lvově, který zpracovává všechny ukrajinské žádosti.

V diskuzi s členskými firmami se pak projevily konkrétní problémy, se kterými se dnes potýkají české firmy, a to především ty podnikající ve zpracovatelském průmyslu. V průběhu diskuze řečníci nabídli některá řešení, která mohou usnadnit firmám jejich situaci na současném pracovním trhu.

Zdroj: Camic

Zdroj foto: Studio Adam-Costey

right
left
Share on FacebookShare on TwitterShare on Linkedin