Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

20.02.2019

Jaké trendy čeká maloobchod v ČR?

Jaké trendy čeká maloobchod v ČR?

Propojení a náročnější spotřebitelé a kompletně proměněné obchody. To jsou hlavní trendy v maloobchodě, jež byly ústředním tématem konference s názvem Spotřebitel 4.0 - Globální trendy v retailu, kterou uspořádaly v úterý 19. února Italsko-česká obchodní a průmyslová komora a Hospodářská komora ČR.

Nový druh spotřebitele popsal ve svém příspěvku generální ředitel skupiny Karlovarské minerální vody, Alessandro Pasquale. „Proces komunikace mezi spotřebiteli a výrobci je čím dál více přímý," uvedl Pasquale. Spotřebitelé, a to především v případě mladších generací, velice dbají na přizpůsobení produktu jejich osobním požadavkům a na lokální původ. Dalším zásadním bodem je vstup nových technologií do nakupovacího procesu. „Do pěti či deseti let budou spotřebitelé jednoduše ignorovat produkty, jež neprokážou dostatečnou pozornost ohledně ekologické udržitelnosti," je přesvědčený Pasquale. S tím se také pojí důraz nových spotřebitelů na zdravý životní styl.

„Spotřebitelé budou náročnější," myslí si Alexandar Kešelj, managing director společnosti Ferrero Česká. Ovšem na trhu s velkou cenovou citlivostí spotřebitelé nepromítají každé své prohlášení do svého chování. Prezentace také poukázala na to, že sektor maloobchodu v posledních letech rostl výrazným tempem. „Trh je však nasycený," dodává Kešelj. To znamená, že počet prodejen i celková rozloha prodejní plochy spíše stagnují, zvyšuje se však příjem, který dokáží vygenerovat. V posledních letech se také zvýšila preference zákazníků pro prémiové značky, a to především v případě kávy, čaje, čokolády a cukroví. Na druhé straně ale čeští spotřebitelé výrazně preferují akční prodeje a více než polovinu často nakupovaného zboží pořizují ve slevě. Na specifika prodeje a distribuce léku se zaměřila prezentace Leonardo Ferrandina, CEO řetězce lékáren Dr. Max.

„Hledat v rámci jednoho prodejního kanálu, a nakonec uskutečnit nákup na kanálu jiném," takto popsal omnichannel chování, jež převažuje mezi spotřebiteli, Alessandro Zanotti, managing director customer & channels transformation pro Itálii a střední Evropu v Accenture. Podle průzkumů této agentury i přes silný rozvoj elektronické komerce, spotřebitelé si stále vysoce cenní nakupování v kamenných obchodech. Nové spotřebitelské chování je však výzvou logistiky a řízení prodejen. I v těchto případech může být nápomocná technologie, jak ukázalo mnoho případů z celého světa citovaných v prezentaci. Hlavními oblastmi změn bude check-in a check-out v prodejnách, nové uspořádání prostorů a vytřídění zboží či nové systémy pro udržení zákaznické loajality. „Těmito zásahy se uvolní čas zaměstnanců od práce, jako je markování u pokladen, na cennější aktivity jako je podpora prodeji či péče o zákazníky," dodal Zanotti.

Konference byla zahájena pozdravy italského velvyslance v Praze, J.E. Francesca Saveria Nisia, předsedy Italsko-české obchodní a průmyslové komory, Gianfranca Pinciroliho, a prezidenta Hospodářské komory ČR, Vladimíra Dlouhého. Předseda Pinciroli a prezident Dlouhý následně podepsali memorandum o spolupráci mezi oběma komorami. „Jsem velice spokojený, že jsme podepsali tuto dohodu, jež posílí spolupráci mezi oběma komorami i našimi zeměmi," uvedl Pinciroli. Konferenci moderoval novinář Hospodářských novin Ondřej Houska.

 

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: Studio Adam-Costey

Loading…