Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

27.03.2018

Operní pěvec potřebuje stejný servis jako vrcholový sportovec

Agentura Nachtigall Artists, člen Italsko-české komory, patří k nejvýznamnějším producentům operních galakoncertů v České republice. Ani letošní sezóna není výjimkou a vyniká především pestrostí nabídky. S jednatelkou agentury Alenou Kunertovou jsme mluvili o letošním koncertním programu i o specifikách tohoto povolání.

Recitál Anny Netrebko, klavírní koncert Daniela Barenboima, ale také podpora a vystoupení mladých, nadějných českých operních pěvců. Jaký je společný jmenovatel letošního koncertního programu?

Agentura pořádá dvě koncertní řady, které doplňují některá mimořádná vystoupení. V rámci první koncertní řady, kterou produkuji bez přestávek od roku 2006, přivážím do Prahy hvězdy světové opery. Mezi nimi jsou i mladí interpreti, jejichž věhlas je na vzestupu. Zpravidla tito vrcholní umělci, jež patří do TOP 20 mezinárodní operní scény, se mnou v Praze debutují. Před šesti lety jsem pak začala vyhledávat mladé české talenty, jež mají kvality i dispozice se jednou dostat do světové operní stovky. Pomáhám mladým talentovaným pěvcům s působením v zahraničí, vyhledáváním stipendií, zajímavých konkurzů či sponzorů, tak aby mohli plně rozvíjet svůj talent.

Tuto scoutingovou aktivitu provádíte osobně?

Ano, jezdím hlavně na významné pěvecké soutěže, dostávám tipy od zahraničních kolegů. Je to stejné jako vyhledávat sportovní talenty pro vrcholový fotbal, hokej či tenis. Vrcholoví umělci koneckonců potřebují profesionální zázemí a péči jako vrcholoví sportovci. Je důležité podchytit tyto talenty co nejdříve, ideálně v začátcích jejich studií. Samozřejmě ženské hlasy dozrávají o něco dříve než mužské hlasy, což se zákonitě projevuje i na průběhu kariéry. U mužů hlas krystalizuje mezi 25 až 30 lety, takže scouting probíhá mezi 20 - 25 lety.

Vedle mladých talentů jste však producentkou koncertů známých a zavedených umělců. Jaké to je přivézt do Prahy hvězdy jako je třeba pan Barenboim?

Dlouhodobě spolupracuji s agenturou pana Barenboima, který se na podzim chystá na své sólové turné se svým oblíbeným programem Beethovenových klavírních sonát. Jeho agentura se na mě obrátila se žádostí, zda bych mohla být producentkou jeho pražského koncertu. Jako promotér mám dnes takovou prestiž, že pro kolegy ze zahraničí je produkce Nachtigall Artists synonymem vysoké kvality a spolehlivosti. A především v oboru opery máme na české poměry naprosto jedinečný žebříček interpretů, které jsme do Prahy přivezli. Od Cecilie Bartoli, Anny Netrebko až po slavný orchestr Filarmonica della Scala.

Spolupracujete také s italskými umělci. Například 14.6. doprovodí tenoristu Petra Nekorance na koncertu s áriemi Bel Canta pianista Vincenzo Scalera z milánské La Scaly…

Vincenzo Scalera je aktuálně šéf korepetitor v milánské Accademia della Scala a vynikající klavírista. Na koncertě zazní v první polovině a v přídavcích italské Bel Canto v podání tenoristy Petra Nekorance, který patří mezi mladé české talenty, kterých se agentura ujala. Petra jsem poprvé slyšela na soutěži Antonína Dvořáka, když mu bylo dvacet let. Pak jsme ho poslali na dva a půl roku do Bavorské státní opery v Mnichově a letos bude končit dvouleté působení v Lindemannově programu Metropolitní opery, který patří k nejprestižnějším na světě. Do tohoto programu se hlásí každoročně tisíce pěvců, ale vybráno jich je jen pět nebo šest. Petr je vůbec první frekventant programu z Čech. O významu červnového koncertu svědčí i fakt, že ho bude vysílat Česká televize a proběhne pod záštitou primátorky hlavního města Prahy a Italského velvyslance v Praze.

V čem je produkce operních galakoncertů odlišná od koncertů klasické hudby?

Je to velice podobné. Hlavní specifikum spočívá v tom, že lidský hlas je vůbec nejkřehčím hudebním nástrojem. Rizika jsou daleko větší a péče tomu musí odpovídat. Tato práce je také trochu adrenalinovým sportem, protože vystoupení, která v drtivé většině probíhají v rámci turné, se domlouvají mnoho let dopředu. U mladých pěvců nikdy nedám jen na doporučení kolegů, ale dotyčného si i dvakrát třikrát poslechnu inkognito. A pak se rozhoduji, zda dotyčného přivezu a v rámci jakého koncertního formátu.

Velké téma ve světě opery a klasiky je publikum a především generační obměna. Daří se Vám oslovovat i mladší posluchače?

Na naše koncerty chodí poměrně mladé publikum. Vedle jádra znalců opery se nám daří oslovovat mladší generaci s věkem kolem třiceti let. Dnešní mladá generace se více kultivuje a my se jí snažíme vyjít vstříc dramaturgií, tak aby koncerty byly zajímavé a ne příliš dlouhé. Posluchači, kterým se náš koncert líbil, se nejen vrací, ale často vezmou s sebou i někoho dalšího, nebo jdou i do opery. Omlazuje se nejen publikum ale také atmosféra, která někdy může připomínat, řečeno v nadsázce, rockový koncert.

A jezdí na pražské koncerty i zahraniční publikum?

Ano, samozřejmě. V únoru jsem se domluvila s Annou Netrebko, že jeden z jejích tří podzimních recitálů proběhne, jako jediný v Evropě, v Praze. Už dnes je na tento koncert velká poptávka ze zahraničí a evropské publikum se sjede do Prahy. Tento aspekt si naštěstí uvědomuje i magistrát Hlavního města Prahy, který naše koncerty podporuje.

Italské opery mají v repertoárech divadel jedinečné postavení a Itálie se může chlubit jedinečným operním dědictvím. Jaké je ale postavení italských umělců v současném operním světě?

Italská opera společně s tou francouzskou a ruskou tvoří stavební kameny světového operního repertoáru. Ale italská opera je prostě jedinečná, základ repertoáru všech světových operních scén. To se samozřejmě odráží na prestiži dnešních italských umělců. V Itálii je stále mnoho výborných pěvců a dirigentů, ale mnoho divadel snižuje počty operních produkcí a koncertů, některá divadla i orchestry se ruší. Proto mnoho italských umělců uvidíme i uslyšíme více v zahraničí, než doma.

Poslední otázka. Co vás přivedlo do operního oboru?

Profesně jsem vyrostla v hotelovém byznysu, ale operu jsem vždy milovala. V devadesátých letech jsem se zapojila do několika projektů, v rámci kterých jsem se snažila sehnat finance pro charitativní koncerty. Byla to doba, kdy na trhu vznikla mezera, protože skončily velké státní pořadatelské organizace, jako Pragokoncert. Do pořádání koncertů jsem se plně pustila v roce 1998, od roku 2001 jsme pět let působila jako manažerka Pražských symfoniků, a po vypršení smlouvy jsem se rozhodla vrátit k vlastnímu podnikání.

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: Nachtigall Artists

Loading…