Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

07.06.2018

Terst: přístav na správném místě

Ve středu 6. června proběhla v pražském Art Centru Mánes prezentace s názvem Trieste Your Rail Port in the heart of Europe. Konference moderované výkonným ředitelem Svazu spedice a logistiky Petrem Rožkem se zúčastnilo přes sto českých speditérů a zahájili ji svými pozdravy italský velvyslanec Aldo Amati, místopředseda Italsko-české obchodní a průmyslové komory Alessandro Pasquale a Mario Carini, Head of Global & Commercial CEE společnosti Generali CEE Holding.

Díky svému umístění v severním Jadranském moři, Terstský přístav představuje pro země střední a východní Evropy přirozený přístup k moři. Trvání plavby je ve srovnání s hlavními konkurenčními přístavy ze severu Evropy výrazně kratší, a také úroveň navazujících dopravních infrastruktur a služeb se výrazně zlepšuje. V současnosti je Terst prvním italským přístavem v objemu přepraveného zboží a železniční dopravy, prvním středozemním ropným terminálem a jedenáctým největším evropským přístavem. „V loňském roce všechny hlavní indikátory vykazovaly plusové hodnoty“, podtrhl pozitivní vývoj Zeno D’Agostino, předseda Správy přístavní sítě ve východním Jadranském moři – přístavu v Terstu. V loňském roce tak bylo přepraveno přes Terst zhruba 62 milionů tun zboží, o čtyři procenta více ve srovnání s rokem 2016. Ještě silnější je růst železniční dopravy, jež vzrostla v roce 2017 o 45 %. V loňském roce bylo z Terstu vypraveno 8681 nákladních vlaků. „A letos bychom chtěli dosáhnout deseti tisíc vypravených souprav“, uvedl D’Agostino.

Po reformě z roku 2016 získala přístavní správa více síťový charakter. „Dnes tak investujeme jak do přístavních infrastruktur, tak do překladišť“, dodal předseda D’Agostino. Přístav těží také z příznivých přírodních podmínek, například hloubky, jež umožňují kotvení objemných kontejnerových lodí a tankerů, například MSC Palomy s kapacitou 14 tisíc TEU. Další významnou částí pod správou přístavu je bezcelní zóna. „A v blízké době převezmeme správu také nad přístavem v Monfalcone“, upozornil D’Agostino.

Terst se může pochlubit pevnými historickými vazbami s českými zeměmi, a to také díky společné minulosti v rámci rakousko-uherského mocnářství. Také dnes Terst pěstuje vztahy s Českou republikou. I přes silnou konkurenci přístavů v Evropě existuje přímé nákladní vlakové spojení s Ostravou a Paskovem. „Spojení s Ostravou je pro nás klíčové i s ohledem na to, že tvoří vstupní bránu na polský trh“, uvedl předseda správy terstského přístavu. Na prezentaci vystoupili i zástupci logistických firem, jež spojení se severoitalským přístavem zaručují, a to za MSC Mediterranean Shipping Company, ředitelka Michaela Svrčková a Ekol Logistics představil generální manažer Murat Boğ. Terst je klíčový také pro dopravu ropy a energetickou bezpečnost České republiky. Díky napojení na ropovod TAL v Bavorsku (tzv. ropovod Ingolstadt-Kralupy nad Vltavou – Litvínov) není ČR závislá pouze na dodávkách ropy z ruského ropovodu Družba. Dle údajů správy terstského přístavu bylo vloni do ČR z Itálie dopraveno zhruba 3,7 milionů tun surové ropy.

V budoucnosti se terstský přístav vidí jako hub, kde se kříží logistika s výrobními aktivitami s vysokou přidanou hodnotou usazené v bezcelní zóně. V plánu je také posílení železničního spojení s ČR (viz rozhovor).

Konference byla pořádána Správou přístavní sítě ve východním Jadranském moři – přístavem v Terstu a Italsko-českou obchodní a průmyslovou komorou pod záštitou Italského velvyslanectví v Praze. Mediálním partnerem akce byly Dopravní noviny a sponzory byly káva ILLY CZ (Le Patio International s.r.o.) a Brazzale Moravia a.s.

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: Adam-Costey Studio

 

Loading…