Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

25.05.2015

Italské know – how mění beton v České republice

ZAPA beton, nový člen Italsko-české obchodní a průmyslové komory, je jedním z leaderů v odvětví výroby betonu v České republice. Společnost je od roku 2002 součástí německé skupiny Dyckerhof f, jejíž akvizici dokončila v roce 2013 italská skupina Buzzi Unicem. Mluvili jsme o společnost ZAPA s jejím generální managerem, Ing. Marcem Durandou

 Core business firmy tvoří výroba betonu. Změnil se nějak tento materiál v posledních letech?

 V Itálii se trh s betonem v posledních deseti letech výrazně změnil kvůli vstupu v platnost nových norem, jež mimo jiné zareagovaly na tragické události zemětřesení v Aquile, a kvůli trvající ekonomické krizi. Dalším významným faktorem v akumulaci know-how, je velká odlišnost klimatických a územních podmínek, jež charakterizují poloostrov a na které je nutné odpovědět pestrou škálou nabízených betonů a dalších stavebních materiálů.

A Vy chcete přenést toto know-how i do České republiky?

 Snažíme se přinést do společnost ZAPA naši podnikovou zkušenost, kterou jsme získali na velice konkurenčních trzích, jako Itálie či Německo. V obou zemí vzrostla poptávka po vyšší profesionalitě a technologické obsahu materiálu. Jako leadeři na trhu jsme na tuto poptávku odpověděli nabídkou produktů šitých na míru potřebám klientů. V České republice k podobnému vývoji ještě nedošlo, ačkoliv čas je již zralý na změnu, kterou požene i plná recepce evropských norem do českého práva.

 Jaké jsou hlavní změny, ke kterým by mělo dojít na českém trhu?

 V České republice zůstává hlavním hodnotícím parametrem kvality betonu je odolnost vůči tlaků a také samozřejmě cena. My si myslíme, že je nutné klást větší důraz na trvanlivost produktu, na jeho opracovatelnost a na další charakteristiky, které chceme nabízet jako doplňky k naším výrobkům. V dlouhodobé perspektivě má klient, ať už se jedná o soukromou osobu či o státní instituci, z kvalitnějšího betonu jasný ekonomický benefit.

 Jak chcete na toto téma upozornit profesionály ve stavebnictví?

 V Itálii jsme zorganizovali pro profesionály ve stavebnictví desítky specializovaných kurzů o betonu, skrze které jsme oslovili projektanty, veřejné instituce i firmy, a zahájili jsme také informační kampaň na toto téma. Podobně budeme postupovat i v České republice, kde nákupní cena zůstává hlavním faktorem při výběru materiálu. Stále převažuje přesvědčení, že všechny betony jsou stejné kvality. Tak tomu již dnes není, a kvalitní beton má charakteristiky, které se v průběhu času výrazně projeví. Konec konců, náklady na beton na stavbu domů dnes představují kolem 4%. O něco vyšší pořizovací náklady na kvalitnější beton se na konečných nákladech téměř neprojeví, ale kvalitnější materiál zvýší životnost stavby i o desítky let.

 V jakých stavebních sektorech jste aktivní?

 Na území České republiky a Slovenska máme zhruba osmdesát výrobních závodů, takže jsme dodavatelem, který se snaží být blízký potřebám klientům. Většina naší produkce míří na střední a malé stavební projekty, jako rezidenční domy, stavební projekty místních samospráv, ale také na významné soukromé investice,j ako středisko Amazonu v Dobrovizích, kam jsme dodali veškerý beton nutný pro podlažní plochy. Jsme navíc aktivní i v některých infrastrukturálních projektech, jako v modernizaci dálnice D1 nebo v stavbě nových dálničních úseků na Slovensku. Do budoucnosti chceme nabízet naše produkty i pro velké developerské projekty v průmyslu a obchodu. Jedná se o sektor, se kterým máme již zkušenosti, protože jedním z našich důležitých klientů je Škoda Auto a.s..

 Pocítili jste pokles výkonu českého stavebnictví, ke kterému došlo v posledních letech?

ZAPA je leaderem na trhu, takže bohužel pocítila jeho obecný vývoj. V roce 2008 jsme dosáhli vrchol naší výroby, rok poté přišel pokles a v roce 2013 jsme se dostali na nejnižší bod. V roce 2014 naopak přišlo oživení, které trvá i letos. Do budoucnosti se díváme pozitivně, a myslíme si, že trh s betonem nám bude moci dát uspokojující výsledky.

 

Popis fotografie: Marco Duranda a Jaromír Jágr při podpisu sponzorské smlouvy mezi společností ZAPA a HC Kladno Rytíři v září 2014.

Zdroj: www.rytirikladno.cz

Loading…