Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

24.06.2025

Lenka Madliaková z Accenture: AI a podnikání

 

Pro úspěšné využití AI musí mít firmy vedle financí také správné lidi a kvalitní data, zní z Accenture Central Europe B.V. 

Umělá inteligence dnes patří k hlavním výzvám firem ve skoro všech hospodářských sektorech. Velká část podniků však v přístupu k této nové technologii má stále mnoho otazníků. O tom jak nastavit úspěšnou AI firemní strategii jsme mluvili s generální ředitelkou české pobočky nadnárodní společnosti Accenture Lenkou Madliakovou. Accenture je globální poradenská firma, která do rozvoje AI investuje přes 3 miliardy dolarů a spolupracuje s všemi hlavními technologickými hráči na trhu jako například NVIDIA, Microsoft, Google, Amazon, SAP, Salesforce či Oracle.

Jaká je role konzultačních společností, velkých technologických hráčů a vlády v podpoře AI transformace?

Úspěch AI transformace stojí na spolupráci všech tří hráčů – přičemž každá z těchto složek má nezastupitelnou roli. Vláda vytváří strategický a ekonomický rámec pro AI transformaci a jejím úkolem je především vytvoření prostředí, kde se bude dařit inovacím.Velcí technologičtí hráči jako Microsoft, Google, Amazon, NVIDIA nebo OpenAI poskytují cloudovou infrastrukturu a nástroje potřebné pro nasazení AI. Rovněž zpřístupňují umělou inteligenci, protože generativní AI se stává standardní součástí jejich softwarových platforem. A konzultační společnosti jako Accenture fungují jako most, který propojuje špičkové technologie těchto technologických hráčů s praktickými potřebami firem v souladu s prostředím, které vytváří vláda. Většina firem ví, co potřebuje – využít umělou inteligenci ke snížení nákladů nebo ke zvýšení obratu. Poradenské firmy jsou partnerem, který jim pomůže definovat, jak to udělat a zároveň je daným procesem bezpečně provede a zajistí, že AI přinese reálné obchodní výsledky a neskončí jen jako zajímavá hračka pro pár nadšených technologů.

Jak byste na základě svých zkušeností popsala aktuální úroveň AI transformace v českých firmách a institucích?

Obecně byl rok 2024 považován za rok „experimentování s AI“ a rok 2025 by měl být rokem využití umělé inteligence s reálnými dopady na byznys. České firmy jsou určitě otevřené inovacím. Vidíme mnoho pilotních projektů s AI, experimenty s chatboty, využití AI na dílčí úkoly, jako je generování a úprava textů nebo analýza dat. Podle nedávno zveřejněných výsledků Českého statistického úřadu je však podíl podniků, které u nás reálně využívají alespoň jednu technologii umělé inteligence, pouze 11 %, což je o dva procentní body méně než evropský průměr. Co českým firmám chybí, je tah na branku. Mnoho společností realizuje dílčí projekty bez jasného dlouhodobého plánu, jak umělou inteligenci využít k reálnému ovlivnění obchodních výsledků. Proto doporučujeme definovat jednu nebo několik oblastí, na které se firma zaměří, aby dosáhla reálného dopadu AI.

Jaké jsou nejčastější překážky při zavádění AI v českých firmách?

Podle našich zkušeností nejsou překážky primárně technologického charakteru. Největší výzvou jsou zdroje a know-how: firmy mají nedostatek interních expertů na umělou inteligenci a jednoduše neví, jak na to. S tím souvisí i nejistota a obavy z implementace. Vedení může váhat, zda se pustit do projektu, kterému úplně nerozumí. A právě v tom mohou pomoci konzultační společnosti jako Accenture. Přinést osvědčené postupy a metodiky, doplnit odborníky tam, kde chybí. Další překážkou jsou finance. Mnoho firem má pocit, že implementace AI by byla příliš nákladná, vidí vysoké počáteční náklady a nejistou návratnost. Důležitou překážkou jsou také data a celkově přístup k nim. Pokud firma nemá kvalitní a dostupná data, na kterých může AI stavět, žádná umělá inteligence nepomůže. A konečně jsou tu obavy spojené s bezpečností a regulací. Firmy řeší, zda jsou jejich data a systémy dostatečně chráněny, obávají se úniku dat nebo zneužití AI. Zároveň pozorně sledují legislativu, například připravovaný evropský AI Act, a čekají, jaké nové povinnosti jim přinese.

Jak by měla vypadat ideální strategie transformace AI pro české firmy?

Ideální AI strategie kombinuje odvážnou vizi s praktickými kroky a chápe, že to není jen o technologiích. Základem úspěšné strategie na AI transformaci je její propojení s celkovou byznysovou strategií. Firmy musí umělou inteligenci pojmout jako strategický motor růstu – tedy nejen automatizovat to, co již děláme, ale hlavně využít nové technologie k hledání nových příležitostí a inovací svého podnikání. Každá firma by si měla položit otázku: Kde nám umělá inteligence může nejvíce pomoci? Jak díky ní můžeme inovovat naše produkty, služby nebo zákaznickou zkušenost? Zkrátka dát AI pevné místo ve své vizi a obchodních plánech. AI by měla být zvažována jako první volba při řešení obchodních cílů. Samozřejmě je nutné investovat do připravenosti – a tím myslím hlavně lidi a data. Je nezbytné zvýšit „AI gramotnost“, školit zaměstnance, najímat datové specialisty, budovat interní kompetence a kulturu, která podporuje neustálou změnu a posun vpřed. Naše průzkumy ukazují, že i když 94 % zaměstnanců tvrdí, že jsou připraveni naučit se nové dovednosti a pracovat s AI, pouze 5 % firem cíleně školí své zaměstnance v oblasti umělé inteligence. Stejně tak je nutné mít využitelnou datovou základnu, což znamená kvalitní a aktuální data použitelné jako základ pro důvěryhodné výstupy AI . Třetím pilířem je otevřenost ke spolupráci. Ne každá firma zvládne vše sama a na tom není nic špatného. Naopak dává smysl spojit síly s partnery. Takové partnerství může přinést nové know-how a výrazně urychlit celou transformaci.

Zdroj: CAMIC /ACCENTURE CENTRAL EUROPE B.V.

Zdroj fotografie: ACCENTURE CENTRAL EUROPE B.V.

Loading…
Day tours from tirana Tour albania