Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

14.07.2016

Benátsko: úspěšný region malých a středních firem

Benátsko patří k trojici italských regionů, jež mají nejvíce intenzivní obchodní vztahy s Českou republikou. Dynamická síť podnikatelů a firem, silné potravinářské odvětví a množství turistických destinací jsou hlavní důvody úspěchu tohoto regionu. O regionu jsme hovořili se Silvií Semenzato, ředitelkou pro Evropu a SNS společnosti Veneto Promozione.

 

Paní dr. Semenzato, Benátsko patří k italským regionům, jež vykazují velice silné ekonomické vztahy s ČR. Jak se díváte na budoucnost obchodních vztahů mezi Benátskem a ČR?

Česká republika patří k velice solidním exportním trhům Benátska. Již dlouhá léta spolu spolupracujeme a objemy zahraničního obchodu rostou. Kromě tradičních odvětví, například automobilového a strojírenského průmyslu, zaznamenáváme i silný růst v potravinářství.

Právě v potravinářství má Benátsko dvě silné značky, Prosecco a Valpolicella. Jak se snažíte podporovat tento růst?

Potravinářství je v některých ohledech komplexnější odvětví, protože je často spojeno i s prezentací území, kde dochází k výrobě potravin. Jedná se tudíž o to, povzbudit zvědavost těch, jež si kupují naše jídlo a víno, aby navštívili území, kde se dané jídlo a víno vyrábí.  Pro dosažení maximálního efektu je tak nutné propojit dvě aktivity: představit produkty a také teritorium formou incomingu.

Co se týče cestovního ruchu, je tu jisté riziko, že věhlas Benátek zastíní zbytek regionu. Jaké jsou podle Vás další zajímavé destinace v Benátsku?

Region Benátsko nabízí celou řadu destinací, jež se mezi sebou výrazně liší. Vložili jsme hodně úsilí do propagací destinací v oblasti pod-alpských vrchů, kde se vyrábí známá vína jako Prosecco a Valpolicella. Navíc region je bohatý na zámky a usedlosti postavené za Benátské republiky, které se snažíme více propagovat. Mezi nejznámější  zámky patří ty postavené Andreem Palladiem, jejichž architektura pak významně ovlivnila neoklasicistní styl ve Spojených státech a dalších anglofonních zemích. Ovšem na území regionu je zhruba tři tisíce těchto vil, jež byly postaveny v různých dobách a stylech. Území regionu Benátsko je také poseto malými nádhernými městečky. Proto hodně pracujeme na rozvoji cyklostezek a turistických stezek pro pěší, díky nimž lze objevit krásy našeho území. Dalším zajímavým projektem, který vyvíjíme na objednávku krajského úřadu, je síť stezek pro koně. Nesmíme zapomenout i na některé známější destinace jako Dolomity či Gardské jezero.

Veneto Promozione podporuje export malých a středních firem aktivních v regionu Benátsko. Jaká jsou odvětví s nejvyšším potenciálem růstu?

Situace není jednoznačná. Některá klasická odvětví, například strojírenství, nábytkářství a tzv. Made in Italy, se zaměřují na export už zhruba dvacet let. Pro ně se v globálním měřítku stává překážkou jejich malá až střední velikost. Takže potenciál růstu je vyšší u odvětví, jež začaly s exportem později. Příkladem je potravinářství.

Krize zmenšila italskou průmyslovou základnu. Jaká průmyslová odvětví v Benátsku mají nejlepší vyhlídky do budoucnosti?

Kromě strojírenství se jedná o odvětví, která dokázala i v těchto posledních letech inovovat. Mnohdy se říká, že v Itálii se inovuje málo na úrovni velkých vědeckých úspěchů. Ovšem úroveň inovací produktů a procesů je stále vysoká. Takže i my začínáme uvažovat o tzv. Průmyslu 4.0. Další velice nadějná odvětví jsou ta spojená s Made in Italy, jež si vyžadují neustálou kreativní inovaci a vysokou kvalitu výrobků.

A jaké jsou priority Veneto Promozione při podpoře exportu?

Prioritu představují trhy, kam by se podniky samy nedostaly. Jedná se o trhy v Africe, v asijské části Ruska, země jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky. Na těchto trzích je asistence našim malým a středním podnikům takřka nezbytná.

Veneto Promozione je součástí italské soustavy obchodní komor, která ale prochází výraznou změnou, co do úkolů a aktivit. Jak bude vypadat v budoucnosti podpora exportu ze strany obchodních komor a jejich specializovaných podniků?

Zřizovateli Veneto Promozione jsou jak obchodní komory v kraji tak krajský úřad. I my pociťujeme tuto tendenci centralizaci celé řady služeb, jež byly dříve poskytovány na úrovni okresních obchodních komor. Je totiž nezbytné zlepšit nakládání s veřejnými prostředky. Tento trend musí ale být vyvážen pozorností na potřeby území. Je totiž jasné, že podniky v Benátsku či Lombardii mají jiné potřeby než firmy v Kalábrii či na Sicílii. Takže krajské měřítko je asi to správné.

Často se mluví o Made in Italy. Jaký je specifický příklad Benátska pro italský způsob výroby?

Benátsko je příkladem regionu, jehož rozvoj je založený na malých a středních firmách. To může vést k problémům spojených s příliš malou dimenzí, jež lze vyřešit výrobními klastry či rozvojem silných středních podniků. Na druhé straně právě silný rozvoj malých firem vedl k rozšířenému bohatství v regionu.

Zdroj fotografie: Silvia Semenzato

Loading…