Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

04.06.2020

Budoucnost obuvi podle Bati

Skupina Baťa, člen Camic, jež se zrodila před zhruba 130 lety v Zlíně, je dnes jedním z hlavních prodejců obuvi na světě. Od začátku letošního roku vede Baťu v České republice a na Slovensko Marco Farnetani, italský manažer s bohatými zkušenostmi ve světě módy a obuvi. Zeptali jsme se ho na budoucnost této značky v České republice a na trendy v prodeji obuvi.

Obchody s obuví byly mimořádně postiženy vládními opatřeními, kvůli kterým musely zůstat dva měsíce zavřené. Jakým způsobem se vracíte k normálu a jak se budete snažit dohnat eventuální ztráty?

Nucené uzavření se nás samozřejmě dotklo, v tomto se nelišíme od dalších retailových řetězců, jež kvůli uzavřeným obchodům zůstaly bez tržeb. Snížili jsme škody díky elektronické komerci a výborné integraci všech prodejních kanálů. To nám dovolilo zůstat v kontaktu a obsloužit naše klienty skrze pravidelné prodeje, koneckonců v elektronické komerci jsme lídrem v našem odvětví.Co se týče období uvolňování, naše obchody umístěné v turistických lokalitách, jako je Praha, silně pociťují absenci turistů a některé obchody zaznamenávají, ve srovnání s loňským rokem, pokles vstupů až o 35 procent. Ze zbytku naší obchodní sítě ale přichází dobré signály. Mnohé ale bude záležet na tom, jak významný dopad bude mít virus na světové hospodářství.

Mnoho let jste byl ředitel pro omnichannel prodeje. Jak se snaží skupina Baťa integrovat různé kanály prodeje vzhledem k toku, jak roste v poslední době váha elektronické komerce?

Je jasné, že elektronická komerce bude růst stále více i v příštích letech, ostatně to ukazují i údaje ze zemí, jako je Německo, kde tento sektor již dosáhl dospělosti. Tam tvoří prodeje po internetu až 35 procent všech prodejů v oděvním odvětví, a Spojené státy a Čína vykazují podobná čísla. Kdyby mezinárodní skupina, jako je ta naše, přemýšlela o svém byznysu pouze v představách kamenné distribuce, tak by to bylo jako chtít blokovat bratry Wrighty na začátku 20. století při rozvoji letectví. V ČR a na Slovensku mají prodeje přes internet až dvaceti procentní podíl v distribuci skrze vše prodejní kanály a patříme proto mezi absolutní lídry v tomto odvětví. Dosáhli jsme výborné integrace mezi fyzickým a digitálním kanáem prodeje, máme velice rozvinutý CRM systém s věrnostním programem Baťa Club Member a již zaběhlé postupy click and collect a dodání zboží domů. Povinné uzavření obchodů přerušilo nabíhající projekt, který měl být poprvé otestován v naší vlajkové prodejně na Václavském náměstí. Tento projekt představuje další etapu vývoje v budoucí integraci retailových omnichannel prodejů. Projekt spočívá v osobní úpravě obuvi, kterou si může klient vyzkoušet v prodejně, tam se také rozhodne, jak chce obuv upravit, tyto úpravy následně provedeme ručně v našem závodě v Dolní Němčí a takto upravenou obuv nakonec dodáme klientovi domů či na místo, které si určí. To vše je doplněno systémem mířené distribuce s cílem snížit skladové zásoby obuvi, jež se prodává v malých obratech.

Baťa má v ČR a na Slovensku přes osmdesát prodejen. Jak chcete dále rozvíjet vaše kamenné obchody?

V ČR a na Slovensku máme 85 prodejen. Naším cílem bylo odstartovat projekt revitalizace obchodní sítě skrze nový "red concept". Počítali jsme také s renovací naší prodejny s pěti podlažími na Václavském náměstí, kde měl být použit speciální, vysoce digitalizovaný, koncept. V tomto ohledu ale situace, která vznikla kolem nemoci Covid, veškeré plány zastavila. Čekáme, až se situace stabilizuje na sto procent, a pak se k projektu vrátíme.

Baťa je dnes mezinárodní značkou známou po celém světě, její kořeny jsou ale v České republice. Jakou vazbu si vaše značka uchovala k zemi, kde se zrodila?

Jsme v zemi, kde to v roce 1894 celé začalo, sídlo máme jak ve Zlíně, kde se značka zrodila, tak v Praze. Dnes jsme největším řetězcem s prodejem bot ve světě. Skupina Baťa ale o své kořeny velice dbá, a pro mě je velkou ctí řídit společnost v místech, kde vše odstartovalo.

Baťa stále má v České republice i svůj výrobní závod, a to v Dolní Němčí. Co se v závodě vyrábí?

Jsme jedna z mála značek, která boty stále vyrábí. Ve světě máme více závodů, a v České republice máme to štěstí, že i zde máme naši výrobu. V závodě vyrábíme většinu našich bot Made in Czech Republic. A to je velká výhoda ve srovnání s našimi hlavními konkurenty, kteří obdobný závod nemají.

Jak hodnotíte český trh ve srovnání s trhy v Itálii a Evropě. A uvažujete o nějakých zajímavých strategiích na posílení obchodní sítě?

V minulosti jsem byl ředitelem pro prodeje omnichannel a retail, pro franchising i worldwide rozvoj nadnárodních skupin v odvětví, oděvů bot a doplňků. Před pěti lety jsem se stal součástí skupiny Baťa a měl jsem to štěstí působit v USA, Číně, Indii, na Blízkém východě a prakticky ve všech státech Evropy. Český trh je trhem v evoluci: v turistických centrech, jako je Praha, dochází k větší kontaminaci různých stylů a vkusu, zatímco v ostatních částech země převažuje orientace na tradici a klasiku. Musíme konsolidovat kategorie a styly produktů, kde jsme již lídrem, a rozvíjet se v ostatních. Implementace nových konceptů prodejen bude důležitá pro komunikaci těchto změn a budeme pokračovat v konsolidaci dalšího vývoje směrem k omnichannel prodeji. V budoucnosti zajisté směřujeme k menší ploše prodejních míst s větší kontrolou skladu a čím dál více integrovanému omnichannel prodeji. Z tohoto hlediska jsme ve srovnání s většinou evropských států o několik kroků vpřed.

 

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: Baťa

 

Loading…