Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

09.07.2015

Green Km pro udržitelnou městskou dopravu

Green Km, člen Italsko-české komory, zahájil nový projekt udržitelné městské dopravy, který byl představený na Italské velvyslanectvím v Praze dne 23. června. Nový projekt zahrnuje služby eco-messengerů a krátkodobý pronájem elektrických kol turistům. O projektu jsme mluvili s arch. Augustem Marie De Marinim, jednatelem Green Km.

Od července se Green Kilometer rozjíždí na plné obrátky. Jaké budou vaše aktivity?

V červenci zahajujeme pronájem elektrokol hostům některých z prestižních pražských hotelů. Naším cílem je pořádat cyklistické prohlídky centra Prahy za doprovodu odborných průvodců. Chceme tak vytvořit konkurenci stále dotěrnějšímu fenoménu segawayů, jež se nám zdají příliš invazivní, jak vůči dopravnímu provozu, tak především vůči chodcům. Elektrická kola se pohybují na silnici či na cyklostezskách, kterých je ve městě významné množství, a tudíž neruší chodce ani celkovou dopravu. Navíc jsme zahájili také službu eco-messengerů na elektronických kolech. Mezi našimi aktivitami nechybí ani prodej našich elektrických kol Atala a doplňků pro cyklisty značky Tucano, jež jsou ve znamení toho nejlepšího Made in Italy.

Elektronická kola již našla uplatnění v turistickém odvětví?

Zcela jistě ano. Stačí pomyslet na Itálii, kde e-biky jsou používány pro mimoměstské exkurze a výlety. V Bergamu je například aktivní služba pronájmu elektrických kol pro návštěvu městského centra, zatímco v Toskánsku jsou pořádané exkurze tamní krajinou na elektrických kolech. Tento dopravní prostředek je většinou používán na velice členitých územích, zatímco v nížinách je zatím provoz elektrických kol méně významný.

Chcete se zatím zastavit jen v oblasti cestovního ruchu nebo pomýšlíte na rozsáhlejší využití elektrokol, které by mělo významnější dopad na pražskou dopravu?

Chtěli bychom prosadit elektrická kola jako alternativní prostředek dopravy ve městě. Toho však nemůže dosáhnout bez politické dohody. Proto po debatě, organizované Italsko-českou komorou 9. června, jsme se setkali s generální ředitelkou Svazu průmyslu a dopravy Ing. Dagmar Kuchtovou, která nám vyjádřila podporu. V červenci bychom měli také jednat s ministrem dopravy. Do dneška jsme u našich partnerů našli plnou podporu. Naším cílem, kromě stávajících aktivit, je vytvoření systém veřejného pronajímání elektrických kol, tak jak funguje například v Milánu. Samozřejmě pro využití elektronických kol je příznivé, když centrum města je uzavřené motorové dopravě či jeho průjezd je zpoplatněn mýtným. Zahájení provozu veřejného pronajímání kol by tak mělo být implementováno v širším rámci udržitelné městské dopravy.

Proč dle Vašeho mínění je Praha příznivé město, kde vytvořit takový systém?

Především elektrické kolo je perfektní pro velká města, protože jeho autonomie dojezdu až šedesát kilometrů umožňuje urazit i delší trasy. Navíc členitý terén, který je charakteristický pro Prahu, zvýrazňuje hlavní rysy elektrického kola, které umožňuje překonat stoupání bez velké námahy. A Praha má také k dispozici hustou síť cyklostezek a kola je možné převážet i v městské hromadné dopravě. To zvyšuje flexibilitu jeho využití.

Chtěli byste tedy nahradit automobilovou dopravu ve městě elektrickými koly?

Nemyslíme si, že by elektrická kola měla nahradit auta či hromadnou dopravu. Jedná se spíše o nový prostředek dopravy, jež je komplementární těm již existujícím. Jediný substituční efekt by mohl nastat u skútrů. Elektrická kola totiž mají nižší pořizovací náklady. Díky systému asistované jízdy, není elektrokolo považované za motorové vozidlo. Nemusí mít tak povinné pojištění a může vjíždět i do zón, kde je zákaz vjezdu motorových vozidel. I náklady na údržbu a jízdu jsou nižší.

Elektrokola jsou často považována za dopravní prostředek pro starší osoby. Na koho se obracíte vy?

Starší osoby zůstávají důležitý tržní segment, ale my se chceme zaměřit i na osoby středního věku, jež rádi používají kolo pro cestu do práce či další každodenní využití. Udělali jsme i testy se systémy asistované jízdy namontované na mountain-bike kolech pro mladé, a výsledky byly opravdu dobré. S menší námahou bylo více zábavy. S naším základním modelem se tak obracíme na široký segment trhu, kterému nabízíme kvalitní produkt. Ve srovnání s levnějšími modely na trhu totiž nabízíme dobrou funkčnost a velice dobré servisní služby.

Loading…