Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

06.06.2017

Podpora exportu: jaké strategie pro (nejen) ligurské firmy?

 

V úterý 30. května proběhla v Janově konference s názvem Partnerství veřejného a soukromého sektoru: nové výzvy podpory exportu malých a středních firem za aktuální geopolitické situace. Konference, která se zaměřila na firmy kraje Ligurie, byla pořádaná členy Italsko-české komory, společností Overpartners a Hospodářskou komorou v Janově. Konference se zúčastnil generální tajemník Italsko-české obchodní a průmyslové komory Matteo Mariani.

 Konference byla uspořádána na popud Franca Aprileho, předsedy společnosti Overpartners, člena správní rady Hospodářské komory v Janově a honorárního konzula České republiky v Janově. Franco Aprile je dlouhodobě aktivní v oblasti podpory exportu a od roku 2006 do roku 2016 vedl společnost Liguria International, kterou vlastní region Ligurie a hospodářské komory tohoto kraje. „V této geopolitické situaci, která je poznamenána mnohými riziky, malé a střední politiky potřebují nové nástroje, aby uspěly na mezinárodních trzích,“ uvádí F. Aprile smysl konference.

 Veřejná podpora exportu je dosud velice fragmentovaná. „V mnoha případech je to takové kutilství, zatím co pro růst celého hospodářství by byla zapotřebí sjednocená a silná režie,“ poukazuje na jednu ze slabých stránek Franco Aprile. Systému podpory exportu přitížilo také nové rozvržení oblastí aktivit jednotlivých podnikatelských organizací. Na podporu exportu by se měl více zaměřit svaz průmyslu Confindustria. „Je důležité si ale uvědomit, že hospodářské komory mají lepší územní pokrytí, lépe pracují na více okrajových územích a s malými firmami,“ poukazuje Aprile. Výborným řešením by tudíž bylo rovnocenné přerozdělení úkolů mezi svazem Confindustria a hospodářskými komorami se státní podporou v cílových zemích.

 Výraznou otázku tvoří také územní celky, v rámci kterých rozvíjet strategie. Itálie má mnoho místních výjimečných podniků. U příliš centralizovaných strategií je tak riziko, že tyto místní excelentní podniky přehlédnou. „Sázíme na regionální úroveň a také na nadregionální celek Severozápadu Itálie, který zahrnuje i okolní regiony Piemont a Lombardie,“ uvádí Franco Aprile, dle kterého má takový celek nezanedbatelnou váhu. Podle panelistů konference by se na krajské úrovni mohla zavést celá řada opatření, například vouchery podporující exportní strategie jednotlivých firem. Opatření by se měla zaměřit na malé a velice malé firmy a směřovat na stabilní a dostupné trhy, jako jsou Evropa, severní Amerika, Středomoří a Arabský poloostrov.

 Jaké jsou ale silné stránky hospodářství regionu Ligurie, na které sázet při podpoře exportu? „Velice silnou oblastí je takzvaná ekonomie moře,“ uvádí první příklad Franco Aprile. Jedná se obsáhlé odvětví, které zahrnuje stavbu lodí, logistiku spojenou s janovským přístavem a také turismus velkých námořních lodí, jež každoročně přivádí do Janova zhruba 2,5 milionů osob. Dalšími významnými sektory jsou cestovní ruch a potravinářství, které se může spolehnout na světoznámé speciality jako pesto alla genovese. „Kolem Italského institutu technologií v Janově se také vytvořila síť malých a technologicky vysoce vyspělých firem,“ poukazuje na další a méně známé odvětví Franco Aprile.

 Výraznou podporu mohou nabídnout také soukromé firmy, jež mají know-how v procesech podpory exportu. Jedná se například o společnost Overpartner, která byla založena Francem Aprilem a dalšími soukromými společníky. Dnes má společnost své hlavní sídlo v Janově a další její zastoupení jsou v Miláně, Praze, Rize a Teheránu. „V Praze jsme aktivní ve spolupráci s italským deskem společnosti Mazars, dalším členem Italsko-české komory, a dosud jsme spolupracovali se zhruba třiceti podniky, jež chtěly vstoupit na český trh,“ dodává Franco Aprile.

Link: www.terrazzacolombo.it/partnership-pubblico-privata

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: Camic

Loading…