Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

04.09.2023

Rodinné firmy jsou základ stability ekonomiky, říká Jiřina Nepalová z RENOMIA

Český pojišťovací makléř RENOMIA letos slaví svých 30 let na trhu. Společnost od začátku vede rodina zakladatelů Nepalových, kteří z malé firmy dokázali vytvořit jedničku na českém trhu a významného mezinárodního hráče. Mluvili jsme s ředitelkou společnosti Jiřinou Nepalovou.

Jaké byly začátky pojišťovacího trhu v roce 1993, když společnost RENOMIA vznikla? A jaké vidíte hlavní milníky ve vývoji, který vás dovedl k tomu, že jste jedničkou mezi makléřskými společnostmi?

Třicet let se nezdá být až tak dlouhá doba, ale z hlediska našeho oboru se toho hodně změnilo. Když jsme před 30 lety založili RENOMIA, tak v ČR již působilo mnoho pojišťovacích makléřů, byly to jak české firmy, tak zejména zahraniční. Naprostá většina podnikatelů ale o pojišťovacích makléřích neměla žádné povědomí, zatímco dnes se již těžce hledá firma, která jejich služby nevyužívá. Firmy i občané byli tehdy pojištěni napřímo u pojišťoven. Pojišťovny byly zvyklé dodávat pojistky klientům pouze v rozsahu jejich pojistných podmínek. Bylo nutné překonat toto uvažování a vydat se směrem ke změně, a to takové, aby pojištění bylo šité firmám na míru podle jejich potřeb a pokrývalo dostatečně rizika spojená s jejich provozem.

RENOMIA vždy hájila zájmy svých klientů, to bylo vždy na prvním místě. Hned od počátku jsme jako jedna z prvních firem měli ve svých řadách rizikové inženýry, kteří procházeli provozy a zaměřovali se na identifikaci rizik. S tím jsme pak pracovali, ale také prezentovali výsledky pojistitelům s cílem získat co nejlepší podmínky. Důležitým rozhodnutím bylo, že již v roce 1998 jsme se obrátili na mezinárodní instituce a začali jsme zajišťovat výhodné pojištění pro naše klienty nejenom v ČR, ale i na zahraničních trzích. Navázali jsme úzké kontakty se zajišťovnami a pojistiteli mimo ČR a to nám také umožnilo vyhrát mnoho výběrových řízení, a to i největších českých firem. Vítězili jsme i nad mezinárodní konkurencí, která nás v mnohém podceňovala. To, že jsme v současnosti jedním z evropských lídrů v našem oboru, je výsledkem obrovské píle a nasazení, za které všem v RENOMIA GROUP velice děkuji. Stále máme obrovskou chuť se učit, rozvíjet se a zlepšovat naše služby pro klienty. A také vytvářet příjemné a inspirativní prostředí pro lidi v celé skupině RENOMIA, aby to, co dělají je bavilo a dávalo jim to smysl. Rozvíjet služby pro klienty je totiž nikdy nekončící proces. Také je důležité, aby byli zapojeni a znali dlouhodobou vizi a cíle RENOMIA.

Do firmy jste zapojila i vaše syny a RENOMIA je stále rodinnou firmou. Jaké výhody vidíte v tomto byznys formátu?

Mám velkou radost z toho, že třicet let jsou po mém boku moji synové Pavel a Jirka. Je to štěstí, kterého se mně dostalo. Jejich děti o dění v RENOMIA už také projevují zájem. Můj vnuk Tomáš to již bere vážněji. Bude mu dvacet, studuje v zahraničí a chodí na prázdninové pracovní zkušenosti, je členem dozorčí rady a poznává RENOMIA zblízka. Další vnuk Štěpánek je sice mladší, ale rád o firmě s tátou Jirkou hovoří, zajímá ho co děláme, co plánujeme. Rodiny, zakladatelé jsou ti, kteří přinášejí do firmy svoje myšlenky, hodnoty, poslání a vytváří kulturu, prostředí společně se stovkami lidí, kteří se k nim připojí a na kterých staví pak nejenom budoucnost firmy, ale i svoji osobní kariéru. Jsme jedním ze zakládajících členů české odnože sítě Family Business Network a mám nesmírnou radost z toho, že se českým rodinným firmám daří nejen u nás, ale i v mezinárodním měřítku. Považuji rodinný byznys, ať už se zaměřuje na jakoukoli oblast od zemědělství přes výrobu po služby, za základ stabilní ekonomiky země.

RENOMIA má v posledních letech za sebou řadu akvizic. Jakým způsobem se snažíte integrovat nové firmy do jednoho celku?

O nových společnostech v RENOMIA GROUP spíše než jako o akvizicích mluvíme jako o partnerech. Pečlivě dbáme na to, abychom s novými kolegy měli na služby stejný pohled, aby klient byl vždy na prvním místě. Našimi partnery, a to jak v ČR, tak v zahraničí, se často stávají firmy, které s námi několik let předtím spolupracovaly a které osobně známe. V RENOMIA máme speciální tým, který se adaptaci nových společností do Skupiny věnuje. Mají k dispozici podporu našich specialistů, mají možnost využívat naše digitální nástroje a je jim k dispozici celé zázemí RENOMIA. Majitelé firem, které koupíme, většinou zůstávají ve vedení, nebo se již stává, že vedení předají svým potomkům. Propojujeme se však i s dalšími partnery a firmami, a to v rámci největší franšízové sítě v našem oboru v ČR – RENOMIA NETWORK. Dnes tato síť sdružuje 230 partnerů, kteří stejně jako RENOMIA poskytují profesionální služby zejména podnikatelům. Máme radost, že se firmám „pod vlajkou“ RENOMIA daří. To je pro nás velmi důležité, že společně dokážeme hovořit a navzájem se podporovat a respektovat. Každý do našeho společenství něco dobrého přinese.

RENOMIA v posledních letech rostla i na trzích mimo Českou republiku. Jaké jsou vaše priority při expanzi do zahraničí a máte nějaké trhy, které preferujete?

RENOMIA se za třicet let své existence proměnila z malé společnosti založené v Hranicích na Moravě v lídra na středoevropském trhu. Společnosti patřící do RENOMIA GROUP dnes najdete ve 12 zemích střední Evropy a chceme být v těchto zemích vedoucím makléřem, stejně jako je tomu v ČR. Naším klíčovým regionem je střední a východní Evropa, další cílovou zemí je Rakousko. Naším strategickým partnerem je společnost Gallagher, přední globální společnost v oblasti risk managementu a pojištění, která svým světovým významem a možnostmi dále rozvíjet služby pro klienty umocňuje zájem firem se stát součástí RENOMIA GROUP. Další zajímavou platformou je naše mezinárodní síť RENOMIA EUROPEAN PARTNERS, jejímiž členy jsou významné pojišťovací makléřské společnosti z více než 30 zejména evropských zemí.

Novým trendem v poradenství, makléřství a risk managementu je samozřejmě umělá inteligence. Jaký vidíte potenciál tohoto nástroje?

Myslím si, že přínos umělé inteligence pro budoucnost nejen našeho oboru bude velký. Budeme se ale muset zároveň vypořádat s riziky, která to s sebou nese. Tak to bývá u všech revolučních technologií a změn. Do té doby musíme být v používání různých systémů a aplikací s prvky AI opatrní. RENOMIA dlouhodobě investuje desítky milionů korun do digitalizace a automatizace procesů, které přinášejí kvalitnější a efektivnější služby pro naše klienty. Vyvinuli jsme sofistikované nástroje umožňující získat nejen perfektní přehled o trhu, ale v řádech minut a na pár kliknutí také reálnou nabídku například pojištění vozidel nebo průmyslových rizik. Naše interní systémy UNIVERSUM a APOLLO jsou svými funkcionalitami na českém trhu unikátní nástroje. Vyvinuli jsme rovněž systém Help + Assist na hlášení škod u flotil vozidel. Klient má prostřednictvím této aplikace také možnost využít bezplatně právníka na telefonu při jakékoliv nehodě, události, která se stane v souvislosti s řízením vozidla. V digitalizaci pokračujeme intenzivně dále.

Jste dlouhodobě zařazována mezi nejúspěšnější podnikatele a podnikatelky v ČR. Je těžší pro ženu se prosadit v byznyse? A co byste poradila ženám, které startují své podnikání?

Vážím si všech ocenění, kterých se mi dostalo, ale zároveň podotýkám, že bez skvělého týmu, podpory a zapojení mých synů by nebyl ani můj osobní úspěch. Ta ocenění sbírám za ně za všechny. Mě k práci inspirují především mladí lidé, kterými jsem obklopena. Také téměř každodenní malá vítězství, když se nám podaří něco prosadit pro klienty, co se zdálo dříve nemožné. V každém podnikání je podle mě zapotřebí vášeň, odvaha a chuť dělat věci nejlépe ze všech.

Nemám pocit, že v soukromé sféře to mají ženy těžší než muži, firmy hledají především schopné spolupracovníky. Navíc jsem se od samého počátku mohla opřít o svou rodinu, moji synové Pavel a Jirka stáli u zrodu firmy v roce 1993. Dá se říci, že to byli právě oni, kdo mě přesvědčili, že nemám opouštět oblast pojišťovnictví, ve které jsem předtím patnáct let pracovala.

Domnívám se, že žena by měla startovat svoje podnikání či kariéru až v době, kdy si bude vědoma, že tomu může věnovat maximum času a energie a nepřipraví se o zážitky a možnost být se svými malými dětmi. Na podnikání i na budování kariéry je vždycky čas, nikdy není pozdě, pokud je nápad a odhodlání. Já sama jsem začala podnikat až téměř v padesáti letech a o nic jsem nepřišla. Jsem šťastná a možná i úspěšná právě proto, nenesla jsem si do podnikatelského života pocit viny, že jsem něco zanedbala či přišla o ty nejkrásnější chvíle se svými dětmi, když mě nejvíc potřebovaly. Každý má ale jiný pohled na svět, mně se tento můj osvědčil.

 

Loading…