Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

20.01.2015

Rok změn pro pražskou dopravu

V roce 2015 by měla zahájit provoz celá řada pražských dopravních infrastruktur. Jak se změní doprava v českém hlavním městě? A jaké jsou plány do budoucnosti?

 

Mezi metrem a tunelem Blanka

Na začátku dubna tohoto roku se má zahájit provoz na prodloužené trati linky A pražského metra. Na zelené lince tak soupravy nebudou končit na Dejvické, ale pojedou až do Motolu, kde je jedna z hlavních městských nemocnic, skrze rezidenčně důležitých sídlišť na Petřinách a na Veleslavíně.

Prodloužená trať umožní komfortní spojení mezi sídlišti, jež jsou sice na kraji města ale která zažívají rezidenční růst: z Motolu tak bude možné dojet na Václavské náměstí za zhruba patnáct minut. Prodloužení tratě stálo zhruba 21 miliard korun, ze kterých jedenáct bylo financovaných úvěrem od Evropské investiční banky. A více než vzácný fenomén: reálné náklady na výstavbu byly nižší než ty plánované.

I přes tento výdaj by však ceny ročních předplatných kupónů měly v průběhu roku 2015 klesnout. Jednou z priorit nového vedení Magistrátu Hlavního města Prahy je totiž zvýhodnit hromadnou dopravu ve srovnání s tou individuální. Cena ročního předplatného pro městské zóny by tak měla klesnout z 4750 korun na 3650 korun. “Je zbytečné odkládat koupi ročního předplatného, protože ke snížení ceny dojde nejdříve v polovině roku, takže se vyplatí koupit roční kupón za současnou cenu ,” říká Petr Dolínek, radní pro dopravu Hlavního města Prahy. Do služby by měly vstoupit také nové tramvajové soupravy 15T ForCity vybavené klimatizací a wi-fim připojením pro pasažéry.

Ke změnám má dojít také v automobilové dopravě. Tento rok by měla zahájit provoz nová část městského okruhu, a to systém tunelů Blanka. Tato kontroverzní infrastruktura doprovázená celou řadou obtíží byla dobudována, ale Magistrát stále musí definitivně vyřešit spory se společností IDS, která řídí stavbu. Vzhledem k prodloužení doby výstavby společnost požaduje, aby její odměna byla navýšena o 300  milionů korun, jinak hrozí, že opustí stavbu. Stavební práce se totiž prodloužily o čtyři roky, a celkové náklady na vybudování se zvýšily z 21 miliard Kč na 43 miliard Kč. Po dohodě by IDS měla pokračovat v technických zkouškách systému tunelů, bez kterých by celá soustava nemohla zahájit provoz.

V roce 2015 vstoupil v platnost i nový systém regulaci parkování, který rozdělil parkovací místa do tří typů zón. V modrých a fialových zónách budou mít rezidenti možnost parkovat bez časového omezení, zatímco v oranžových zónách budou moci parkovat po dobu tří hodin. Co se týče návštěvníků, v oranžových a modrých zónách budou moci nechat automobil maximálně tři hodiny, v těch fialových pak 24.

Nejistá budoucnost

Aktuálně se Magistrát hlavního města Prahy musí zaměřit na infrastrukturální plány do budoucnosti. Zdá se, že současná koalice zatím preferuje investovat prostředky k dispozici do hromadné dopravy. Nepřekvapuje tedy, že v rozhovoru, který poskytla Hospodářským novinám pražská primátorka Adriana Krnáčová, zmínila mezi dopravními prioritami stavbu linky D metra a rychlodráhy na letiště Praha-Ruzyně. Dle mínění primátorky by práce na vybudování nové trasy metra měly začít v roce 2017, zatímco vlakové spojení, které by mělo být po většině trasy v tunelu, by mělo vzniknout dříve: primátorka Krnáčová by chtěla, aby provoz spojení byl zahájen v roce 2020.

Zůstává však otevřená otázka financování. Náklady na novou trasu metra se pohybují mezi 35 až 60 miliardami korun, zatímco na spojení s letištěm by mělo vyjít na 33 miliard korun. Předchozí infrastruktury však vyprázdnily městskou pokladnu, a ani alokace evropských fondů nebude tak štědrá jako v minulosti. Příjmy města navíc klesly kvůli změnám rozpočtovém určení daní. Magistrát tak pomýšlí na přímou účast státu na financováni infrastruktur, vzhledem k tomu, že tyto jsou využívány i mimopražskými obyvateli. Na financování trasy D by prý mohl být použit i model PPP projektů.Kdyby se tak stalo, tak by se jednalo o největší projekt tohoto druhu v České republice.

 

Loading…