Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

27.11.2018

Alexandra Georgescu: „Klienti často nedoceňují význam designu v interiéru“

Kancelář architektury a vnitřního designu KOGAA je mladou a ambiciózní společností působící v České republice. Kancelář se může pochlubit celou řadou realizací, jež rozšířily její pověst i mimo Brno, kde kancelář sídlí. Mluvili jsme s Alexandrou Georgescu, jednou z partnerů a zakladatelů kanceláře.

KOGAA má širokou nabídku služeb, jež jdou od architektury až po urbanismus a vnitřní design. Specializujete se však na nějakou z těchto aktivit?

„Oblasti poskytovaných služeb jsou vázané na kompetence a zkušenosti jednotlivých partnerů kanceláře. Můj kolega Tomáš je architekt a další partner Viktor pak architekt se zaměřením na inženýrské činnosti. Díky této pestrosti zkušeností a kompetencí jsme schopni připravit projekt od architektonické studie až po vnitřní vybavení. Ovšem ne všechny projekty nám umožňují tak komplexní přístup a zaměřujeme se i na jednotlivé fáze projektu. Jeden z rysů, který nás odlišuje od zbytku trhu, spočívá v tom, že nejsme aktivní v rezidenčních projektech pro soukromé osoby. Další omezení se týkají minimálního objemu a hodnoty zakázky. Pokud však klient má ambiciózní a nápadité myšlenky, tak jsme otevřeni projektům různého druhu.“

Proč jste se rozhodli, že nebudete pracovat na rezidenčních projektech?

„Jedná se o racionální rozhodnutí. V komerčních projektech klient investuje své peníze, očekává nějakou návratnost investice, a proto dělá racionální rozhodnutí. Z finančního, ale také pocitového, hlediska jsou cíle jasně formulované a harmonogram je přesný. V tomto oboru si nikdo nemůže dovolit ztrácet čas, protože to znamená, že ztrácí peníze. V rezidenčních projektech pro fyzické osoby tyto tlaky nejsou, a proto se časová náročnost a nasazení nadměrně rozšiřují. Jedinou výjimkou jsou standardizované rezidenční projekty, kde je zákazníkem developerská společnost, či projekty, kde jsou přítomné různé druhy ploch.“

V případě komerčních prostorů je, evidentně, velký tlak na funkčnost. Mají zákazníci v případě těchto prostorů také estetické požadavky?

„Klienti často nedoceňují význam designu v interiéru. V České republice se stále lidé dívají na design jako na luxus a nechápou jeho funkci v každodenním životě. Design by neměl tvořit jen krásné prostory, ale měl by také zvýšit jejich funkčnost, a tím také zvýšit efektivitu provozu. Například, správně organizované kancelářské prostory, jež jsou navržené dle požadavků podniku, mají pozitivní dopad na zaměstnance, a tudíž na výkon celé firmy. Ale já jsem optimistkou, v této oblasti dochází v posledních letech k výraznému růstu pozornosti.“

Převažují v komerčním odvětví zakázky velkého korporátu, nebo si zde získávají své místo i malé a střední podniky?

„Na trhu jsou oba druhy zakázek. Velký korporát zůstává významnou částí trhu, byť někdy je z hlediska kreativity ten méně zajímavý. Nejhezčí projekty, na kterých pracujeme, se týkají osob a firem, jež vyvažují menší zkušenost velkými vizemi a nápaditými myšlenkami. V těchto případech je nutné navrhnout kreativní a neotřelá řešení. Rozpočet je menší, ale stimulace kreativity větší. Samozřejmě i druh vztahů s velkým kroporátem se dost liší od vztahů s malou a střední firmou.“

A máte nějaký projekt, který shrnuje váš styl?

„Jeden z nejvýznamnějších projektů, na kterých jsme pracovali, je generální oprava starého lihovaru v centru Brna. Z toho vznikl projekt The Distillery, jež obsahuje prostory pro co-working, kanceláře, designérská studia, prostory pro akce a bar, který se nachází v bývalé výtahové šachtě. Tento projekt je dobrým příkladem re-adaptive use přistupu, kdy během rekonstrukce nemovitost získá nové funkce ve srovnání s dobou, kdy vznikl. Další projekt, na kterém nám hodně záleží, je rekonstrukce objektu staré školy v blízkosti areálu Vlněná. Zde by v budoucnosti měly být i naše kanceláře. Co se týče našeho stylu, tak v našich projektech velice dbáme na materiály, které mohou dodat punc jedinečnosti místům, které navrhujeme. Využíváme i materiály z jiných kontinentů, například z Asie. Další rys, který vyznačuje naši práci, je to, že jsme velice systematičtí. V projektech vždy uvádíme reálné náklady a časovou náročnost. To posiluje také důvěru našich klientů v náš mladý tým.“

Vaše kancelář sídlí v Brně. Jaké je situace na trhu v druhém největším českém městě?

„Teď se v Brně hodně staví a kanceláří s podobnou specializací, jakou máme my, zase tolik není. Konkurence je tak menší než v Praze. Co se designu týče, tak Brno nemá dobře rozvinutou scénu, a to přes velké historické dědictví, jak ukazuje, například, Vila Tughendat. I z tohoto důvodu jsme založili přehlídku Brno Design Days, jež došla do svého třetího ročníku a vzbudila velký zájem. V Brně chybí fakulta či škola zaměřená výlučně na design, a to vznik scény ztěžuje. A také veřejný sektor by měl být aktivnější. Co se týče našeho sídla, tak plánujeme otevřít pobočku v Praze, kde již máme nějaké projekty a stále tam vidíme velký potenciál.“

V minulých letech jste byla kurátorkou i několik výstav italského designu. Jak se mu vede na českém trhu?

„Italský design má stále svou auru, ale Češi jsou velice hrdí i na domácí designovou tvorbu, které se dostává v posledních letech mezinárodního uznání. Jména tvůrců italského designu nejsou obvykle moc známá, a je proto těžší odůvodnit, často velice vysoké, ceny italského nábytku. A také estetika italského designu Čechy tolik nepřitahuje, takže je dost vzácné najít, a to i mezi bohatšími osobami, někoho, kdo si pořídil italský designový nábytek. Z mé zkušenosti mohu ale říct, že jedno z nábytkářských odvětví, a sice vybavení pro kanceláře, je stále hodně konkurenceschopné a má na českém trhu dobré postavení.“

Zdroj: Camic

Zdroj fotografie: KOGAA, Boys Play Nice, Lukas Pelech

Loading…