Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

23.08.2017

Expense Reduction Analysts: odborníci na firemní úspory

Optimalizace procesů a hledání úspor patří k oblastem, kterým se musí věnovat každá firma podnikající v konkurenčním prostředí. Zlepšení produktivity je klíč k úspěchu ve srovnání se západními firmami. Na tuto oblast se zaměřuje také společnost Expense Reduction Analysts, člen Camic, která pro své klienty vytváří analýzy a projekty na zvýšení efektivity. O této činnosti jsme mluvili s partnerem v této společnosti, Tomášem Krýslem.

Česká ekonomika prochází obdobím hospodářského růstu. Je tudíž po vašich službách menší poptávka?

„To určitě ne. Máme několik rozpracovaných projektů, změnil se ale časový rámec. Pro průmyslové firmy je teď hlavní prioritou plnit zakázky, a tomu podřizují veškeré své kapacity. Interní zaměstnanci firem jsou tedy natolik vytíženi, že nemají dostatek času se dalším projektům věnovat. U několika dlouhodobých klientů jsme se tak dohodli, že posuneme realizaci našich projektů na konec roku, kdy budou jasné jejich ekonomické výsledky. Dlouhodobě úspěšné firmy provádí kontrolu svých nákladů průběžně. V každém okamžiku se snaží jít nějakou netradiční cestou, která jim pomůže se připravit na eventuální pokles ekonomiky. V současné době spolupracujeme s několika úspěšnými firmami, jež vykazují velice dobrou ziskovost, a připravujeme pro ně projekty, které si vyžádají i nemalé investice. Tyto firmy mají teď peníze na to, aby se mohly připravit na eventuální pokles výkonnosti ekonomiky. A často investují z těch prostředků, které získaly díky našim předchozím projektům na úspory. Pouze ty firmy, co nemají jasnou vizi, upozaďují projekty, které jim pomůžou se připravit na méně příznivou dobu“.

Jaké firmy se na vás obrací?

„Naše klienty můžeme rozdělit do dvou velkých skupin. Do první spadají firmy, které si myslí, že mají dobře nastavené vnitřní procesy, a přesně neví, kde mají prostor k zlepšení. Těmto firmám poskytujeme expertízu a také čas navíc. Ve firmách jsou pracovníci obvykle plně vytíženi, takže nemají čas se věnovat dalším projektům. Mimo svůj core business firmy nemusí mít dostatek informací o situaci na trhu. Naši partneři se specializují na jednotlivé oblasti a mají zkušenosti a data z většího počtu firem. Disponují tak větším informačním zázemím než kmenoví řídící zaměstnanci, kteří často musí řešit více oblastí najednou. V těchto případech realizujeme analýzu, určíme oblasti, kde by se mohla realizovat optimalizace, a následně klientovi navrhneme projekty, které mají za cíl tento potenciál vytěžit“.

A ta druhá skupina?

„Do této skupiny spadají firmy, které přesně vědí, kde je „bota tlačí“. V těchto případech realizujeme, po předchozí konzultaci, projekty zaměřené na oblasti, které si firma již vytyčila. Například se může jednat o e-shop, který tuší, že má rezervy v platbách za bankovní služby, a dá nám v této oblasti zadání. U těchto druhu klientů se však poměrně často stává, že dokážeme navázat spolupráci i v dalších oblastech. Po uskutečnění prvního projektu totiž klienti vidí, že spolupráce s námi jim přináší užitek. Největším přínosem jsme většinou pro středně velké firmy aktivní v průmyslové výrobě, a to ideálně s místními vlastníky, se kterými je přímější komunikace. Mezi klienty však máme i dceřiné firmy mezinárodních skupin“.

Jak přesně spolupráce vypadá? A co si to od firem vyžaduje?

„Snažíme se, aby projekt byl pro firmu minimálně časově náročný. Pro prvotní analýzu vycházíme ze základních dat z účetnictví a z dotazníků, které připravíme pro dotčené zaměstnance firem. Musíme také projít fakturami, směrnicemi a smlouvami. Pro firmu je to záležitost desítek minut práce, maximálně několika hodin. Další, a velice důležitou, fází jsou řízené diskuze se zaměstnanci ve firmě, kteří mají jednotlivé oblasti na starost, abychom podrobně poznali provoz firmy. Celá první fáze trvá zhruba půl dne. Následuje naše analýza a vypracování návrhů na opatření. Nejnáročnější pro firmu je samotná fáze implementace, jejíž trvání může trvat několik dnů ale také třeba i několik měsíců u technologicky náročnějších řešení“.

Čím se liší vaše služby od konzultantů a auditorů?

„Na rozdíl od konzultačních služeb, my sledujeme s klientem i fázi implementace navržených řešení. Ve firmě tak zůstáváme v průměru dva roky a kvartálně vyhodnocujeme dosažené výsledky. Myslím si, že na trhu není firma, která by měla v nabídce toto dohledové období a nesla by za navržená řešení takovou odpovědnost. Na základě výsledků úspor jsme totiž i odměňování. S klientem tak jsme na jedné lodi“.

Vaše intervence se tedy zaměřují na konkrétní oblasti a sektory, jako mohou být úklidové služby, logistika, kancelářské potřeby a podobně?

„Je to přesně tak a na takovém postupu je založena i naše metodologie. Každý z našich licencovaných partnerů disponuje expertízou na specifickou oblast, kterou pak využíváme v projektech, které máme s našimi klienty. Prakticky všichni naši licencovaní partneři dlouho pracovali přímo v daném odvětví, a často ho znají jak z pohledu dodavatelů a poskytovatelů tak zadavatelů. Vedle znalostí jsou naší velkou devizou i praktické zkušenosti: je takřka vyloučeno, že by u nás mohl pracovat jako partner čerstvý absolvent školy. Každý z našich partnerů se věnuje pouze odvětví, ve kterém má podrobné znalosti. Velkou výhodou je také to, že jsme součástí rozsáhlé mezinárodní sítě, a disponujeme tak expertními znalostmi, které jsou v ČR méně časté. Například jsme zpracovávali projekt v oblasti logistiky pro jednoho klienta, který využívá všechny druhy přeprav. Na kapitolu námořní přepravy jsme si pozvali kolegu z Dánska, který dlouhá léta pracoval pro jednu námořní brokerskou skupinu a zná tak velice podrobně fungování kontejnerových terminálů v Evropě i Asii. Mít k dispozici tuto síť mezinárodních partnerů a expertů je velká výhoda vůči místním konkurentům“.

Existují oblasti, kde se firmy orientují hůře? Mám třeba na mysli IT řešení, kterých je bezpočet...

„To záleží na charakteru firmy. IT řešení je poněkud specifická kapitola, protože v jejich výběru je management často v područí svých IT pracovníků. Obvykle mají firmy menší znalosti v odvětvích, která jsou mimo jejich core business, jakou jsou telekomunikační či bankovní služby, logistika a podobně. To jsou právě oblasti, na které se většinou zaměřuje. Většinou naopak nevstupujeme do core business aktivit, protože zde může být celá řada obchodních reciprocit, které nejsme schopni ovlivnit, nebo měnit“.

Nestačilo by firmám dělat více výběrových řízení, aby dosáhly optimálního výkonu?

„Výběrové řízení se zaměřuje výhradně na pořizovací cenu. My se spíše zaměřujeme na celý proces. Například v energetické oblasti často ani neděláme výběrová řízení na nové dodavatele, protože cenové rozdíly nejsou až tak velké. Daleko více se zaměřujeme na technická řešení, jež mohou vést k snížení spotřeby energie. Správné nastavení procesů a jejich řízení dokáže často přinést větší úspory než snížení pořizovací ceny“.

Zdroj: Camic

Loading…