Resultati di ricerca...
  • cs
  • it
close

Login

News

08.03.2015

Ferrero: nadnárodní společnost se silnými místními kořeny

Ferrero patří k nejúspěšnějším italským nadnárodním společnostem, kterou ve světě proslavily výrobky jako Nutella, Kinder vajíčka či Tic Tac. CamicNet mluvil o této společnosti a její pozici na českém trhu s ředitelkou Ferrero Česká dott.ssa Antonellou Sottero.

 

Paní doktorko Sottero, už je to druhým rokem, co řídíte společnost Ferrero Česka. Jak se za tu dobu vyvíjel český trh?

Makroekonomická data ukazují, že Hdp roste tempem okolo 2% ročně, očekává se zvýšení příjmu domácností a důvěra spotřebitelů se rychle zvyšuje. Ačkoliv by tedy domácnosti měly mít vysokou tendenci utrácet, tak se tak neděje, protože spíše šetří. Co se týká trhu s čokoládou a dalším cukrovím, tak jsme svědky poklesu objemu prodaného zboží, zatímco hodnota se udržuje na stabilních číslech. Tento trend je jistě ovlivněn i tím, že došlo k silnému růstu cen surovin, a to především těch dvou nejpoužívanějších firmou Ferrero, kakaa a oříšků. Proto někteří klienti dočasně přechází na oplatky, které mají v této zemi velkou tradici a jsou méně náchylné na tyto výkyvy. Myslím si, že naopak takřka nulový dopad mají na tento trh možné změny místních stravovacích zvyků.

 

Snaží se Ferrero nějak zareagovat na toto zvýšení cen surovin?

Zvýšení cen surovin je výsledkem špatných meteorologických podmínek v některých klíčových zemích, například v Turecku, kde se koncentruje až 80% světové výroby oříšků. Ferrero se tedy v první řadě snaží diferencovat země původu surovin. I proto společnost před pár lety založila vlastní oříškové sady v Austrálii, Jižní Africe či v Čile. Tato strategie má přinejmenším další dvě výhody: máme přístup k čerstvým oříškům prakticky po celý rok a kontrola kvality je ve vlastněném podniku méne obtížná. Zatím však oříšky ze sadů Ferrero pokrývají zhruba 10% naší spotřeby této suroviny.

 

Další významnou změnou, kterou prošel celý potravinářský trh, byl vstup v platnost nových norem etiket složení. Jak hodnotíte tuto novou evropskou normu?

Odhlédneme-li od práce, která byla zapotřebí pro vytvoření nových etiket, tak tuto změnu hodnotím pozitivně, protože činí trh více transparentní. Ferrero souhlasí s tím, aby zákazníci byli více informováni o složení potravinářských výrobků, a myslíme si, že větší informovanost spíše zvyšuje možnost úspěchu našich výrobků než naopak. Jsme totiž podnikem, který věnuje velkou pozornost kvalitě, a má úctu ke svým zákazníkům.

 

Výrobky Ferrero jsou známy po celém světě, a samotná společnost má nadnárodní rysy s celou řadou závodů v zahraničí. Jaký je vztah s okolím Alby, kde se společnost zrodila?

Tento vztah zůstává velice pevný. V Albě se stále nachází nejdůležitější závod naší firmy, a ve městě je také hlavní středisko výzkumu a vývoje. Mezi společností Ferrero a Albou je tak panuje silná důvěra, kterou dokazuje i fakt, že pan Michele Ferrero jezdil až do posledních dnů pracovat do Alby.

 

Pan Michele Ferrero zemřel v únoru letošního roku. Jaké dědictví zanechává firmě, na jejímž úspěchu má tak zásadní podíl?

Pan Michele zdědil rodinný podnik od svého otce a strýce, ovšem tehdy se jednalo jen o malou cukrárnu v centru Alby. Michelovi Ferrerovi se ale podařilo udělat z tohoto malého podniku firmu s mezinárodním rozsahem, jež vyrábí světoznámé výrobky jako Nutella, Ferrero Rocher či Tic Tac. Navíc prokázal i nemalou podnikatelskou odvahu, když například v roce 1956 otevřel výrobní závod v Německu, a uchopil potenciál této země. Hlavní jeho podnikatelská intuice však spočívá v tom, že pochopil, že Ferrero nemůže dělat výrobky, jako ostatní firmy, a že musí mít vlastní silné a rozeznatelné zboží. Takže jsme nakonec nikdy nevyráběli jen tabulky čokolády, protože to dokáží všichni. A naopak díky tomuto inovačnímu duchu byly vytvořeny nezaměnitelné produkty, které nemají lehkou konkurenční substituci. A právě tento inovační a nápaditý duch je dle mého názoru hlavním dědictvím, které Michele Ferrero zanechal své firmě.

 

 

Loading…